-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16966 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1574

آيا انجام كار مكروه در شرع مقدّس گناه است؟
آنچه به عنوان مكروه يا عمل كراهتي در اسلام مطرح است; چند گونه است:
1. گاهي مي گوييم: آن عمل خاص كراهت دارد و منظورمان از كراهت اين است كه ثواب كمتري دارد; مانند خواندن نماز در حمام، يا به جا آوردن نماز جماعت به امامت شخص مسافر. در اين موارد كراهت داشتن به معناي اين است كه نماز در حمام ثوابش كمتر است از نماز در خانه و در مسجد و بيرون از حمام و... .
2. گاهي نسبت دادن كراهت به يك عمل بدان جهت است كه مورد تنفر مولي و حاكم و خداوند متعال است; امّا نه به صورت شديد. يعني خداوند انجام آن را دوست ندارد، ولي نه به نحوي كه آن را بر بنده اش حرام كند و بر او خشم گيرد. به همين جهت انجام ندادنش بهتر است. مثل اين كه كسي با سر برهنه براي قضاي حاجت به دستشويي برود، و انجام آنچه بر شخص جنب مكروه است; مانند خوردن، آشاميدن، خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هايي كه سجده واجب ندارد، همراه داشتن قرآن و... .
3. گاهي كراهت عملي براي آن است كه اين عملِ مكروه مقدّمه فساد قرار مي گيرد; انجام چنين عمل مكروهي به عنوان مقدّمه فساد انجامش گناه و معصيت است; مانند خلوت كردن با زن نامحرم در يك اطاق، هر چند وجود مرد و زن نامحرم در يك اطاق حرام نيست، امّا داراي كراهت است و اين خلوت چنانچه مقدّمه فساد شهواني باشد، وجودشان در آن اطاق خلوت، به عنوان مقدّمه فساد حرام است. در اين باره مي توانيد به رساله مرجع تقليد خود مراجعه كرده احكام جزيي تر را مطالعه كنيد.

( بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.